YANGSHUO OG XINGPING, KINA

Tiden min i Hong Kong er snart over, så planen var jo egentlig å fokusere på studiene de siste ukene, men en liten tur til Kina måtte jeg nesten få plass til. Yangshuo/Guilin og fjellområdene hadde jeg hørt så mye om, at jeg måtte ta en aldri så liten tur!

Torsdag tok vi først toget til Shenzhen, før vi tok nattbuss, 12 timer, til Yangshuo. Det var en meget interessant opplevelse! Jeg har tatt nattog og nattbuss i India og forestilte meg at Kina ikke kunne bli verre enn det; men feil kan man ta! Mye søvn ble det ikke, men hele situasjonen var veldig komisk og alt i alt en opplevelse. Stirrende og sjokkerte kinesere som snikfotograferer og gjerne vil snakke med oss er jo gøy i seg selv. Og når veien er verre enn de verste norske fjellveiene og bussen ikke har demper blir det enda mer komisk. Spesielt når bussen er fullstappet av 40 kinesere og to skandinaver (skjønner ikke helt hvordan de fikk plass til så mange senger i en buss).

Uansett, vi kom oss omsider til Yangshuo levende. Vi kom fram kl. 6 om morgenen, og dro rett på båttur for å se fjellene i soloppgangen. Nå skal det nevnes at båten var en bambusflåte, så det var gøy. Ellers fikk vi kuldesjokk når vi kom dit, aner ikke hvor kaldt det var, men jeg endte opp med å måtte gå med fire gensere hele helgen, både natt og dag, ettersom ingen steder hadde varmeanlegg.

Yangshuo var kjempefint, bildene taler for seg selv. Yangshuo som by overrasket også. Det var en kjempekoselig liten by med mye turister. Vi spiste ca. hele tiden, ettersom det er så utrolig billig for mat der, spesielt gatemat, og de faktisk har god kinesisk mat her (i motsetning til i Hong Kong, hvor maten ikke smaker noe). Vi testet også ut de lokale klubbene i Yangshuo (jepp, en liten kinesisk fjellby hadde mange klubber, sært), og det var også en av de særeste opplevelsene jeg har hatt. I denne byen var det tydeligvis veldig trendy med selvlysende refleks-lignende heldrakter for begge kjønn. Gøy!

Vi besøkte også Xingpinx, en annen village i dette området med masse koselige fjell (er på noen av bildene ovenfor). Men likte helt klart Yangshuo best! Natt til søndag skulle vi ta nattbuss til Guangzhou hvor vi skulle tilbringe søndag før vi tok toget tilbake til Hong Kong søndag kveld. Selvfølgelig endte vi opp på feil buss, bussen til Shenzhen. Og denne gangen var det ikke vår feil en gang, for reisebyrået vi bestilte bussen med hadde visst gjort en feil. Så da var det å ta toget opp til Guangzhou igjen (tok hurtigtog på 320km/t, kuuult), så reisen tok oss totalt 7 timer lengre enn planlagt. Så da var vi noen timer i Guangzhou, som for så vidt ikke har så mye å by på med tanke på at det er Kinas tredje største by, men det var greit nok (derfor blir det ingen bilder derfra).