HANGZHOU OG HUANGSHAN MOUNTAINS

Fredag morgen dro Silje og jeg til Hangzhou, som er en by med rundt ti millioner innbyggere ca. to timer med tog unna Shanghai. Vi dro dit kun på vei til Huangshan Mountain, så vi skulle bare innom for å se hovedattraksjonen der, West Lake. Dessverre gikk ikke alt helt som planlagt med tanke på transport og tidsskjema. Vi skulle ha tre timer der, men endte opp med å ha under en time! Vi fikk heldigvis sett det viktigste, selv om hele dagen ble stress. Ettersom ingen snakker engelsk og det ikke finnes oversikt over all transport osv, endte vi opp med denne ruten; metro(45 min), tog (2,5t), taxi (1,25t), rutebuss (1t), buss (2,5t), taxi/haik (1t). Slitsomt? JA. Men, etter all denne reisinga og den lille timen i Hangzhou, som forresten var en veldig koselig by, kom vi oss til Huangshan hvor vi tilbragte natten.
Huangshan er en liten by ved foten av Yellow Mountains, eller Huangshan Mountains. Dette er et av Kinas mest kjente fjell, for eksempel ble skogene i Avatar inspirert av dette området. Lørdag morgen møtte vi Matthew, Jordan og Vanessa som ankom Huangshan natt til lørdag, siden de jobbet fredag. Vi møtte guiden vår kl. 7.30, og tok først buss til fjellet før vi tok gondol et godt stykke oppover. Deretter tilbragte vi dagen i fjellet. Før lunsj var vi heldige med været, og hadde lite tåke, så vi fikk sett en del. Etter lunsj kom det så mye tåke at vi så vidt så tre meter foran oss, så da fikk vi dessverre ikke sett så mye utsikt osv. Men, jeg er kjempefornøyd med alt vi så før tåka kom! Dessuten møtte vi tre aper på veien, som guiden vår kun så et par ganger i året siden de var så sjeldne, så vi var heldige som fikk se dem! På kvelden tok vi bussen tilbake til Shanghai, og det var veldig deilig å ha hele reisen i kun en etappe, selv om det tok sju timer… Alt i alt var vi kjempefornøyd med både Hangzhou og Huangshan Mountains!